Безкоштовна юридична консультація
Залиште свої дані та опишіть сферу і суть питання і ми зв'яжемося з вами найближчим часом для запису на консультацію. Перша консультація адвоката у нас безкоштовна.

Безкоштовна юридична консультація
Залиште свої дані та опишіть сферу і суть питання і ми зв'яжемося з вами найближчим часом для запису на консультацію. Перша консультація адвоката у нас безкоштовна.

Безпечні покупки в інтернеті

Сьогодні величезна кількість людей віддають перевагу покупкам онлайн: це швидко, можна одночасно розглянути більше варіантів і іноді це ще і дешевше. Але такий шопінг пов’язаний і з великою кількістю ризиків купити неякісний товар або не одержати його зовсім. Звичайно безпечні покупки в інтернеті цілком реальні. Ми вирішили скласти кілька рекомендації з точки зору закону, на що звертати увагу до покупки і що робити, якщо ви все-таки потрапили на недобросовісного продавця.

На що звертати увагу, здійснюючи покупки в інтернеті?

В ідеалі краще купувати товари в перевірених або великих інтернет-магазинах, які дорожать своєю репутацією. Намагайтеся читати відгуки не тільки про товар, а й про сам магазин. Краще звертати увагу на відгуки на інтернет-платформах, в яких сам продавець не може їх коригувати. Крім цього продавець обов’язково повинен надати вам повну інформацію про:

  • найменування продавця, його місцезнаходження та порядок прийняття претензії;
  • основні характеристики продукції;
  • ціну, включаючи плату за доставку, та умови оплати;
  • гарантійні зобов’язання;
  • інші умови поставки або виконання договору;
  • порядок розірвання договору.

Така інформація повинна міститися на сайті або сторінці в соц. мережі магазину, або обов’язково вимагайте її у продавця до покупки, це передбачено ЗУ «Про захист прав споживачів». Без інформації про назву продавця (для юридичної особи вона обов’язково повинна містити його організаційно-правову форму та назву, а для ФОП – прізвище, ім’я, по батькові) і його місцезнаходження ні в суді, ні в Держпродспоживслужбе захистити права споживача не вийде, тому що знайти продавця в такому випадку дуже складно. Назва сайту, домен, номер телефону, електронна пошта – це те, що шахрай може легко змінити, а адреса в накладній зазвичай всього лише є адресою поштової служби. Якщо продавець відмовляється надати інформацію про себе, не купуйте в такому інтернет-магазині.

За допомогою спеціальних сервісів (їх можна знайти через пошукову систему) перевірте вік сайту. Якщо він створений не так давно, можливо необхідно задуматися про таку покупку.

Ще один спосіб убезпечити себе – оплачувати товар при отриманні. Вибирайте інтернет-магазини, де є пункти самовивозу або можлива оплата «післяплатою». Тоді ви зможете перевірити комплектацію, якість товару, наявність чека (або іншого розрахункового документа), гарантійного талона та печатки продавця в ньому до оплати або повернути його продавцеві. Іноді, особливо при дорогих покупках, краще переплатити за перерахування оплати, ніж залишитися без товару. При необхідності часткової передоплати, оплачуйте тільки ту суму, яку можете допустити втратити, або не майте справу з такими покупками по передоплаті взагалі.

При оплаті банківською картою вибирайте перевірені безпечні сайти, використовуйте систему безпечних платежів, заведіть окрему карту для покупок в інтернеті і нікому не повідомляйте персональну інформацію.

Права споживача при покупках в інтернеті

Пам’ятайте, що при покупці в інтернет-магазині, ви маєте ті ж права по ЗУ «Про захист прав споживача», що і при покупці в звичайному магазині. А значить маєте повне право на повернення, заміну або ремонт товару неналежної якості. Також ви маєте право пред’явити вимогу на безоплатне усунення недоліків товару, допущених з вини виробника, після закінчення гарантійного терміну, протягом встановленого терміну служби, а якщо такий не встановлено – протягом десяти років.

На покупки в інтернеті також поширюється можливість обміну або повернення товарів належної якості протягом 14 днів, якщо товар не підійшов вам за формою, габаритами, фасоном, кольором, розміром або з інших причин не може бути використаний за призначенням. Обмін товару належної якості здійснюється, якщо він не використовувався і збережено його товарний вигляд, споживчі властивості, пломби, ярлики, розрахунковий документ, виданий споживачеві разом з проданим товаром, а також якщо він не входить до переліку товарів, що не підлягають обміну, затвердженому КМУ. Тому у інтернет-продавців, які відразу вказують, що обмін і повернення товару неможливе (якщо товар не входить до переліку КМУ) і потрібна повна передоплата, краще нічого не купувати.

Що робити, якщо покупки в інтернеті виявилися невдалими?

Якщо до вас прийшов зовсім не той товар, несправний товар або після оплати продавець перестав виходити на зв’язок, а іноді писати образи і погрози у відповідь на ваші повідомлення, залишається або забути про покупку, або звернутися за захистом своїх прав споживача до закону.

В першу чергу слід подати письмову заяву на ім’я продавця товару, яке він повинен зареєструвати, або відправити йому рекомендованим листом з повідомленням. До такої заяви додаються копії розрахункового документа і гарантійного талона при наявності.

Далі слід звернутися в Держпродспоживслужбу України з усним або письмовим зверненням. Це можна зробити на особистому прийомі, через контактні центри, гарячу лінію, пошту або інтернет. Таке звернення повинно містити:

  • саме звернення (з вашим ПІБ, місцем проживання, суттю питання, датою і підписом);
  • копію звернення до суб’єкта господарювання (продавця);
  • копію документа, що засвідчує факт придбання продукції;
  • копію технічного паспорта або іншого документа, який його замінює, з позначкою про дату продажу та інше.

Держпродспоживслужба здійснить перевірку суб’єкта господарювання (продавця) і при виявленні порушення прав споживача накладе стягнення, передбачені законом. Також при наявності ознак кримінального правопорушення, виявлених в ході перевірок, передасть матеріали в правоохоронні органи.

Для відшкодування матеріального і морального збитку слід звернутися до суду. Це можна зробити самостійно або звернутися за кваліфікованою допомогою до адвоката або юриста. Згідно ЗУ «Про захист прав споживачів» споживач звільняється від сплати судового збору за позовами, пов’язаними з порушенням їх прав.

Якщо після оплати товар не прийшов, і продавець не виходить на зв’язок, слід написати заяву в поліцію, тому що такі дії визнаються шахрайськими.

Ще один варіант доставити незручність недобросовісному продавцеві і убезпечити інших покупців – написати побільше відгуків про вашу ситуацію, внести телефон і номер картки на сайти з чорними списками, а також звернутися в банк, що випустив картку, на яку ви зробили оплату продавцю, із заявою про шахрайські дії (якщо товар не прийшов або прийшов не той товар).

Для всіх цих звернень обов’язково зберігайте всі чеки, скріни листувань з продавцем і сторінок сайту з характеристиками товару, а також фото / відео отриманого вами товару і іншу причетну документацію.

Будьте уважні при онлайн-шопінгу і зробіть свої покупки в інтернеті безпечними.